ارزهای دیجیتال همچنان غیر قابل اعتماد؛

سقوط ۵۰ درصدی بیت‌کوین
قیمت بیت‌کوین در حالی که از ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون تقریبا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده، شماری از تحلیلگران اقتصادی پایان رویای این ارز مجازی محبوب را اعلام کردند‌.
قیمت بیت‌کوین در هفته جاری میلادی با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده و روز سه‌شنبه به دنبال اعلام مقامات کره‌جنوبی مبنی بر سرکوب احتمالی آن، قیمت این ارز رمزنگار در صرافی «بیت استامپ» به ۱۰ هزار و ۲۰۰ دلار در هر واحد کاهش پیدا کرد اگرچه قیمت بیت‌کوین طی ۲۴ ساعت گذشته با کمی بهبود به ۱۱ هزار و ۶۰۰ دلار افزایش پیدا کرد اما به نظر می‌رسد میل و اشتهای بیت‌کوین برای افزایش و سیر صعودی در مقایسه با یک ماه پیش کور شده است‌.
اگر بخواهیم بیت‌کوین را با بیشترین قیمت آن‌که در آخرین ماه سال گذشته میلادی با رسیدن به ۲۰ هزار دلار در هر واحد مقایسه کنیم تقریبا ۵۰ درصد ارزش خود را از دست داده است‌. باید در نظر داشت که فقدان نظارت دولت‌ها روی بیت‌کوین به عنوان نقطه ضعف اصلی این ارز رمزنگار تلقی می‌شود و به تازگی چین، کره‌جنوبی، هند و شماری دیگر از کشورها رویکرد بسیار سختگیرانه‌ای را در ارتباط با بیت‌کوین در پیش گرفته‌اند‌.


به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی، شرایط فعلی بیت‌کوین به نقطه‌ای رسیده که با یک لمس آرام می‌توان همین رونق به دست آمده بیت‌کوین را از بین برد و شاید آن را به پایان رساند‌. به‌طور کلی با اطمینان می‌توان گفت بیت‌کوین به شدت دچار نوسان شده و برخلاف طلا که ارزش آن هزاران سال باقی می‌ماند، این ارز رمزنگار در حال حاضر فقط با خوشبینی حمایت می‌شود‌.
اکنون حتی بیت‌کوین به دلیل زمان پردازش آن که از ۸ تا ۵۵ دقیقه در شب سال نو میلادی است، روش پرداخت مناسبی هم محسوب نمی‌شود‌. بر پایه این گزارش، این دیدگاه که بیت‌کوین دارای زمان پردازش بالا و سریعی است، در حال حاضر شکست خورده و نوسان بالای آن هم می‌تواند گویای از سکه افتادن بیت‌کوین باشد‌. برخی کارشناسان معتقدند تا زمانی که نوسانات شدیدی در بازار ارزهای دیجیتالی رخ ندهد، طرفدارهای این ارزها کاهش پیدا خواهد کرد‌. ماه دسامبر یک ماه بسیار مهم برای تجارت ارزهای دیجیتالی بود‌. بیت‌کوین به بیشترین حد خود رسید و هر کوین ۱۹ هزار دلار معامله شد. از طرف دیگر روزانه به ارزش ۵۰ میلیارد دلار ارز دیجیتالی تجارت شد‌. ارزیابی زمانی یعنی اینکه یک معامله‌گر دارایی را در یک بازار با قیمت پایین‌تر خریداری می‌کند و سپس آن را با یک حق بیمه در بازار دیگری می‌فروشد‌. زمانی که بیت‌کوین به ارزش حدود ۲۰ هزار دلار در دسامبر رسید، بیت‌کوین در بازار آمریکا با قیمت‌های بسیار متفاوت فروخته می‌شد‌.
فاصله قیمت بین مبادلات جی داکس و کراکن در ۱۰ دسامبر بیش از هزار دلار بوده است‌ به‌طوری‌که آمارها نشان می‌دهد بیت‌کوین در جی داکس در مقیاس با مبادلات بقیه آمریکا عادی است که تفاوت قیمت حدود ۵۰۰ دلار داشته باشد‌. اما در حال حاضر به نظر می‌رسد پس از سال نو میلادی وضعیت بازار تغییر کرده باشد‌. نکته این است که این مشهوریت ارزهای دیجیتالی دفعه دیگر زمانی است که نوسانات به شدت زیادی بین ارزهای دیجیتالی رخ دهد‌. کارشناسان معتقدند دیگر رواج ارزهای دیجیتالی مانند سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ رخ نخواهد داد‌.
سایر اخبار این روزنامه
در توسعه اقتصاد فضای مجازی از جهان عقب نمانیم افزایش هرگونه عوارض در سال آینده ممنوع شد ارزهای دیجیتال همچنان غیر قابل اعتماد؛ تغییرات مدیریتی در سازمان بورس ناکارآمدی طرح‌های اشتغالزایی دولت ادامه دارد؛ انتقاد وزارت ارشاد از بانک مرکزی در پی عدم تخصیص ارز به کاغذ بالکی بیانیه ۱۵۳ نماینده مجلس در مورد تاخیر 4 ماهه دولت؛ سقط جنین در ایران؛ همچنان در پیچ‌وخم پزشکی و فقهی؛ وزارت امور تنهایی ! نقدینگی باز هم رکورد زد راهکار اصناف برای حمایت از تولید و بهبود صادرات؛ ازسرگیری فعالیت غول نفتی آمریکایی در شمال عراق گلایه بازماندگان پلاسکو از بی توجهی ها تهدید به اقدام نظامی حسنی به مکتب نمی‌رفت...! «گروه بین‌المللی بحران» با تاکید بر کارایی برجام: نابودی موشک بالستیک حوثی‌ها در حریم هوایی عربستان روسیه خواهان مذاکرات فوری دولت افغانستان و طالبان شد پارلمان اروپا صادرات فناوری سایبری را کنترل می‌کند بمب ساعتی اقتصاد کشور